La Fura dels Baus reflexiona sobre la lluita entre pobles i religions amb l’òpera ‘Samson et Dalila’ a Les Arts

Samson_et_Dalila_-_Les_Arts_Reina_Sofia_-_Tato_Baeza_1

La Fura dels Baus reflexiona sobre els conflictes entre pobles i religions amb la producció de ‘Samson et Dalila’, de Saint-Saëns, que estrenarà el Palau de les Arts Reina Sofia demà dimarts amb Roberto Abbado com a director musical.

El mestre milanés dirigeix la seua primera òpera com a titular de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, formació amb què va debutar la passada temporada en un aplaudit ‘Don Pasquale’, de Donizetti, i amb la qual va oferir un monogràfic de Berlioz amb les obres ‘Symphonie fantastique’ i ‘Lélio’ al novembre.

Segons ha explicat el director, l’òpera més coneguda de Saint-Säens ofereix una partitura d’orquestració sumptuosa, complexa i exigent tant per a cor i orquestra com per als cantants solistes.

“Camille Saint-Saëns va compondre una grand opera molt del gust del final del segle XIX: una història d’inspiració bíblica o religiosa com també veiem en ‘Nabucco’ o ‘Salome’, en un entorn llunyà i exòtic, semblant a altres títols com ‘Aida’ o ‘L’Africaine”.

“En el musical, Saint-Saëns recorre a elements wagnerians com els ‘leitmotiv’ i a una dualitat entre jueus i filisteus, de manera que quan es refereix als primers utilitza models musicals molt treballats amb referències a Händel i Bach, que es contraposen a la música amb què es descriu els filisteus, més lluminosa i sensual i pròpia d’una religió pagana”, ha explicat Roberto Abbado.

Carlus Padrissa i La Fura dels Baus es retroben amb el públic de Les Arts en el desé aniversari del teatre. Autors de la producció més premiada de la història del centre d’arts valencià, ‘L’anell del Nibelung’, de Richard Wagner han firmat també altres muntatges monumentals a València com Les troyens, de Berlioz, el concert-espectacle ‘Trilogia romana’, o l’espectacle a l’aire lliure ‘Anell de llum’.

Per a l’estrena a Les Arts de Samson et Dalila, Carlus Padrissa i Zamira Pasceri han adaptat i actualitzat aquesta producció amb vestuari de Chu Uroz i videocreació de Marc Molinos, llogada a l’Òpera de Roma.

Per a Padrissa, ‘Samson et Dalila’ “és una obra molt actual, perquè parla de patiment, de pobles en guerra”. En la seua visió dramatúrgica de l’òpera, La Fura s’ha basat en els conflictes bèl·lics recents des que es va construir l’edifici de Santiago Calatrava.

“En total hi ha hagut 18 conflictes bèl·lics, mig milió de morts, 13 milions de desplaçats, la guerra continua sempre, per desgràcia. L’home no deixa passar mai el seu instint guerrer, és una eterna llei del pèndol, un cicle que no acaba i el que ens hem de preguntar és com eixir d’aquest”.

La posada escena, com ha explicat Zamira Pasceri, coreògrafa i col·laboradora de Padrissa en la direcció d’escena, escenografia i il·luminació, és de tall minimalista. Estrenada en 2013, en ‘Samson et Dalila’ no hi ha escenografia sinó elements escènics, amb l’hegemonia del blanc i negre sobre la resta de colors de la paleta i el vídeo, que “és una segona pell”, segons ha apuntat el dissenyador del vestuari Chu Uroz, com a recurs imprescindible.

El cor i els personatges són també elements que construeixen la història de dos pobles que es representen mitjançant símbols del nostre temps, el codi de barres i el codi QR. Sobre les taules també huit mandales, propis de les cultures hinduista i budista, que muten en diferents formes en funció de les necessitats del llibret.

Pasceri també ha fet al·lusió als conflictes interiors i als condicionaments de cada societat sobre un individu que es poden contemplar en aquesta òpera i que La Fura relata a través del bondage, que ha sigut desenvolupat per Alfil.

El tenor Gregory Kunde, flamant guanyador del seu segon Premi Teatre Campoamor al millor intèrpret d’òpera, debuta a València amb el paper de Samson, un dels rols més exigents del repertori.

L’artista nord-americà, protagonista dels més recents èxits de s Arts, ‘Otello’ i ‘La forza del destino’, intensifica la seua relació amb el teatre d’òpera de València. Kunde, designat nou ‘Head Coach’ del Centre Plácido Domingo, serà l’estrela d’Idomeneo, de Mozart, a l’abril.

“Samson és un semidéu que sucumbeix a la temptació, però que té una segona oportunitat per a tornar i complir la seua missió, un home que cau però que torna i amb el qual m’identifique per la meua història personal. Fa 20 anys un càncer em va fer parar i, la veritat, mai vaig pensar que tornaria i arribaria a cantar papers com aquest”, ha apuntat el tenor.

Davide Livermore, intendent-director artístic de Les Arts, ha agraït al cantant també la seua professionalitat i compromís amb l’Òpera de València, en mantindre la seua presència en el repartiment a pesar d’una lesió patida durant els assajos de ‘Samson et Dalila’. Livermore ha estés també la seua gratitud a La Fura dels Baus i a l’equip tècnic del centre d’arts valencià per solucionar escènicament la presència de Kunde i el desenvolupament de l’acció operística.

Varduhi Abrahamyan interpreta per primera vegada en la seua carrera Dalila. La mezzosoprano armènia és una de les veus revelació del panorama líric, com va demostrar la passada temporada d’òpera a València, on va cantar Adalgisa en Norma, de Bellini; Fenena en ‘Nabucco’, de Verdi; i el ‘Stabat Mater rossinià’ junt amb el mateix Kunde a l’Auditori.

El baríton André Heyboer encarna el Summe Sacerdot. El cantant francés, a qui ja va dirigir Roberto Abbado en ‘Lélio’ el passat novembre, desenvolupa una emergent carrera a París, on cultiva tant el repertori francés i italià del XIX com l’òpera contemporània.

Completen el repartiment de ‘Samson et Dalila’: Jihoon Kim (Vell hebreu), David Fruci (Primer filisteu), Javier Galán (Segon filisteu), i els cantants del Centre Plácido Domingo Alejandro López (Abimélech) i Emmanuel Faraldo (Missatger filisteu).

Samson et Dalila s’estrenarà demà dimarts, amb més funcions programades els dies 14, 17, 20 i 23. Les localitats per a aquest espectacle oscil·len entre els 15 i els 135 euros.

El centre d’arts recorda també que manté el descompte ‘Last Minute’ per a aquest títol, amb una rebaixa del 50% sobre el preu de totes les localitats en compres efectuades 2 hores abans de l’inici de la funció el mateix dia de la representació, de dilluns a divendres, i 1 hora abans els dissabtes, diumenges i festius.

75 aniversari de Plácido Domingo

Plácido Domingo celebrarà el seu 75 aniversari al Palau de les Arts Reina Sofía amb la direcció musical de la funció de ‘Samson et Dalila’, de Saint-Saëns, el pròxim 20 de gener.

Roberto Abbado, titular de l’OCV i responsable musical d’aquest títol, cedeix el podi per a aquesta funció a Plácido Domingo, que com ja va anunciar en la presentació de ‘Macbeth’, mantindrà la seua vinculació amb el centre d’arts valencià.

Segons ha apuntat el mateix Roberto Abbado, “Plácido Domingo és l’home més important en la història de l’òpera, tota una llegenda viva i és un honor per a aquest teatre i per a València que vulga celebrar el seu 75 aniversari ací”.

Ciberfallas Fallas de Valencia Fallas programa de Fallas 2018 con todos los eventos de fallas, calendario y horario de mascletaes y castillos, la ofrenda de fallas Web online decana de las fallas de Valencia. Fiestas de la comunidad Valenciana

Cultura trasllada a Oliva l'exposició itinerant 'El Llibre Valencià'
Política lingüística incrementa en un 63% els premis a llibrets de Falles, Magdalena i Fogueres editats en valencià

Deja tu comentario

commentario

Leave a Reply

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *